کد خبر : 107
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰

چطور بفهیم افسرده هستیم؟

چطور بفهیم افسرده هستیم؟
فارس نوشت: استاد روانپزشکی گفت:در بیماری افسردگی فرد احساس بی ارزشی می‌کند و تمرکز حواس خود را از دست می‌دهد و نسبت به خود منفی می‌شود یا از آن چیزی که قبلا برایش لذت بخش بوده نمی‌تواند لذت ببرد. ؛

فربد فدایی، استاد روان‌پزشکی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درباره «بیماری افسردگی»،بیان داشت:افسردگی یک واژه‌ای است که در موارد مختلف به کار می‌رود و گاهی استفاده از آن با دقت همراه نیست.

وی ادامه داد:برای نمونه افسردگی می‌تواند نشانه‌ای از یک حالت عاطفه طبیعی باشد. زمانی که فرد با ناکامی روبرو می‌شود؛ به فرض دانشجویی نمره مورد نظرش را کسب نکرده و دچار عاطفه افسرده می‌شود و این حالت در کوتاه مدت زودگذر است و از بین می‌رود و جنبه عادی و طبیعی دارد.

این استاد روانپزشکی گفت: اما گاهی افسردگی نشانه‌ای از یک بیماری جسمی است؛برای نمونه اختلال در غدد داخلی بدن می‌تواند به شکل افسردگی تظاهر کند.

فدایی خاطرنشان کرد: یا یک غده مغزی در ناحیه پیشانی چپ ممکن است نخستین نشانه آن افسردگی باشد و به همین دلائل است که تشخیص اختلات روانی باید حتما توسط روانپزشک انجام شود؛ به این دلیل که وی نشانه‌ها را می‌داند که آیا منشا جسمی، روان شناختی و اجتماعی و…دارند.

وی متذکر شد: گاهی از اوقات افسردگی خود یک بیماری است. در بیماری افسردگی فرد احساس غم و غصه می‌کند یا از آن چیزی که قبلا برایش لذت بخش بوده نمی‌تواند لذت ببرد.

این استاد روانپزشکی ابراز کرد: برای نمونه حتی اگر بهترین تفریحات را برای او فراهم کنند برایش بی معنی است و باز هم افسردگی او ادامه پیدا می‌کند و این مهمترین تفاوتی است که بین افسردگی عمده با سایر افسردگی‌ها وجود دارد.

فدایی خاطرنشان کرد:‌در افسردگی فرد احساس بی ارزشی می‌کند و تمرکز حواس خود را از دست می‌دهد و نسبت به خود منفی می‌شود و خود را نه فقط بی ارزش می‌داند، بلکه احساس می‌کند تا کنون هر کاری کرده اشتباه بوده است.

وی اضافه کرد:‌آینده در نظرش تیره و تار می‌رسد و فکر می‌کند راه نجاتی ندارد.فرد آرزوی مرگ کرده و راجع به مرگ اشتغال فکری می‌کند و گاهی اوقات از مرگ می‌ترسد و گاهی اوقات آرزو و فکر خودکشی هم در بین بیماران افسردگی عمده زیاد دیده می‌شود ؛ در نتیجه تشخیص و درمان آن هم خیلی مهم است؛ چون ممکن است اگر درمان نشود، منجر به خودکشی شود.

این استاد روانپزشکی یادآور شد: بنابراین برای تشخیص اینکه فرد دچار افسردگی هست یا خیر معیارهایی وجود دارد. حداقل زمان برای اینکه ما تشخیص دهیم فردی دچار افسردگی هست یا خیر و افسردگی عمده، دو هفته است.

فدایی ابراز کرد: در این دو هفته فرد در تمام مدت احساس افسردگی شدید می‌کند و هیچ چیز نمی‌تواند او را خوشحال کند.

وی متذکر شد: خوشبختانه افسردگی درمان دارد؛ انواع مختلف افسردگی را با درمان‌های روانی، اجتماعی و داروئی و حتی در موارد شدید با استفاده از الکترو شوک قابل درمان هستند و فرد به زندگی عادی خود باز می‌گردد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.